Témajavaslatok
Szakdolgozati témajavaslatok
MAGYARTANÁRI KÉPZÉS
A bírálati szempontok ITT érhetők el.
- Stílusváltás és alkalmazkodási stratégiák az osztályteremben
- Az iskolai nyelvi tájkép mint reflexív pedagógiai lehetőség
- Tanári nézetek, ideológiák, metapragmatikai reflexiók az osztálytermi diskurzusokban –empirikus vizsgálat
- Szociolingvisztika a tankönyvekben – kritikai elemzés
- Cigány gyermekek a digitális oktatásban
- Az osztálytermi diskurzus a kontakt/és vagy online tanulási környezetben
- Tanulóközpontú tevékenységek az anyanyelvi órán
- Digitális szövegek olvasása és megértése
- A tanulói kommunikáció fejlesztése kontakt és/vagy online tanulási környezetben
- A tanulás támogatásának lehetőségei az anyanyelvi órán
- Az osztálytermi diskurzus a kontakt és/vagy online tanulási környezetben
- A tanulói kommunikáció fejlesztése kontakt és/vagy online tanulási környezetben
- A kommunikációs kompetencia fejlesztése az anyanyelvi órán
- A digitális kommunikáció témakörének tanítása az anyanyelvi órán
- A szórend tanítása az anyanyelv-pedagógiában (illetve a jövő anyanyelv-pedagógiájában)
- Tanító metaforák (instructive metaphors) a nyelvtan tanításában
- A mondattan tanításának problémái, a tartalmi és szemléletbeli megújulás lehetőségei
- A nyelvi területi változatosságának megközelítési lehetőségei az oktatásban
- Nem szépirodalmi szövegek hasznosíthatósága a nyelvtan- és irodalomtanításban
- Valamilyen morfológiai vagy szintaktikai jelenség funkcionális nyelvészeti megközelítése azzal a céllal, hogy ennek az alapján tananyagfejlesztést lehessen végezni a közoktatás számára
- A morfológiai, szintaktikai és/vagy szemantikai modellálásnak, a grammatikai-szemantikai elemzésnek a vizualizációja konzisztens módon (pl. a mondat szemantikai szerkezetének az ábrázolása; elemek felsorolása helyett elemek és viszonyaik megjelenítése; hálózatosság)
- Az evidencialitás (pl. az információ forrásának a jelölése) és az episztemikus modalitás körébe tartozó jelenségeknek (pl. a megnyilatkozói vélekedés, következtetés nyelvi megkonstruálásának) a vizsgálata; a közös tudás alakításának szándékával összefüggő metapragmatikai jelölők valamilyen diskurzustípusban
- A szövegtan tanításának megújítási lehetőségei a középiskolában
- A helyesírás tanítása a megújított NAT tükrében
- A szófajiság megközelítésének problémái: a viszonyszók tanítása
- A deixis műveletének tanítási lehetőségei
- A szövegtipológia megközelítése a középiskolában
- A melléknév és a számnév fajtái. A számnév helyesírási és mondattani ismérveinek összefüggései
- A határozófajták elkülönítésének kérdései
- Központozási kérdések a mondatban (akár írásjelfajták, akár grammatikai szerkezetek központba állításával)
- A helyesírás grammatikai kérdései és oktatása általános és középiskolában
- A grammatikai rendszer tanítása régen és ma
- A magánhangzó-harmónia tanításának elméleti és gyakorlati kérdései
- A mássalhangzótörvények tanításának elméleti és gyakorlati kérdései
- Szószegmentálási problémák és megoldások a magyarórán
- A jelentéstan tanításának elméleti és módszertani kérdései
- Az anyanyelvi kompetenciák és a grammatikai ismeretek összefüggéseinek vizsgálata
- A morfémák tanítása általános és középiskolákban
- Funkcionális szemléletű grammatikaoktatás
- A mondattan tanítása, kortárs szövegek beemelése a nyelvtanórákba
- A stílus jelenségeinek vizsgálata, a stilisztika tanításának elméleti és módszertani kérdései
- Szövegeink nyelvi-szemantikai szerveződésének vizsgálata, a szövegtan tanításának elméleti és módszertani kérdései
- Irodalmi szövegek poétikai jelenségeinek vizsgálata
- Különböző pragmatikai témakörök (kontextus, megnyilatkozás, deixis, beszédaktus, implicit jelentés) tanításának elméleti és módszertani kérdései
- A dalszövegek stilisztikai és poétikai vizsgálatának lehetőségei
- A nézőpont vizsgálata elbeszélő szövegekben
- Egy szó poliszém vagy szinonim jelentéshálózata és tanítása
- A szövegtan egy területének iskolai tanítása
- A stilisztika egy területének iskolai tanítása
A listán szereplő témákon kívül további témák is lehetségesek az adott oktatóval történő egyeztetés alapján. A más képzések témai is orientálók lehetnek az egyeztetések során.
MAGYAR BA-KÉPZÉS
- Szociolingvisztikai vizsgálatok marginalizált (különösen siket/cigány) közösségekben
- A beszélőváltás mechanizmusa különböző diskurzustípusokban
- Multimodalitás az interakciókban
- A kódváltástól a transzlingválásig - Elméleti és empirikus megközelítések
- Az interakciós igazodás típusai és stratégiái személyközi és online színtereken
- A digitális kommunikáció folyamata, jellemző szövegtípusai
- Különböző szótártípusok nyelvi sajátosságai
- Reflektív szövegek nyelvi jellemzőinek a vizsgálata
- A digitális kommunikáció modelljei, folyamata, nyelvi jellemzői
- Az érvelés szerepe a mindennapi kommunikációban
- Digitális szövegműfajok nyelvi elemzése
- Fejezetek a magyar szórendi kutatások történetéből
- Az idiómák, frazeológiai egységek mondattana
- Szabadon választott mondattani, szórendi jelenség komplex vizsgálata, elemzése
- A magyar mondat viszonyhálózati modelljének, fogalmainak (pl. magmondat, kontextualizáló viszony) újszerű alkalmazása választott területen (pl. a kontextualizáció valamely szövegtípusra jellemző megvalósulási típusai)
- A népi és a populáris kultúra műfajainak pragmatikai megközelítése
- A személyjelölés műfajspecifikus mintázatainak leírása
- Az aposztrofé vizsgálata nem szépirodalmi lírai diskurzusokban
- Egy körülhatárolt morfológiai vagy szintaktikai jelenségnek, problémának, bizonyos konstrukciós sémák (pl. állapotváltoz(tat)ás) megvalósulásainak funkcionális nyelvészeti megközelítése és tényleges nyelvi adatok elemzésére épülő leírása
- A morfológiai, szintaktikai és szemantikai modellálásnak, a grammatikai-szemantikai elemzésnek a vizualizációja konzisztens módon (pl. a mondat szemantikai szerkezetének az ábrázolása)
- Az evidencialitás és az episztemikus modalitás körébe tartozó jelenségeknek a vizsgálata tényleges nyelvi adatokon, meghatározott diskurzustípus(ok)ban
- A deixis működése a magyar nyelvben
- A névmások funkcionális szemantikai megközelítése
- Az igei konstrukciók kérdése, különös tekintettel az igenemekre
- A metapragmatikai tudatosság vizsgálata különböző szövegtípusokban
- A szaknyelvi helyesírások időszerű kérdési
- Szóalkotások (gyakoribb és ritkább bármelyike vagy összessége) és morfémakapcsolatok valamely magyar irodalmi alkotó életművében
- A viszonyszók mondatbeli szerepe
- Az állítmány típusai, a többtagú állítmányok elemzése, segédszavak az állítmányban
- Utalószók és kötőszók: kérdések az alárendelő összetett mondatok elemzéséhez
- Speciális jelentésviszonyok (okság, feltétel, hasonlítás, megengedés stb.) kifejezésének eszközei a különféle nyelvi egységekben
- Névelőzés és főnévi lehorgonyzás a magyarban
- Az összetett képzők elméleti és empirikus megközelítései
- Versengő morfológiai szerkezetek korpuszalapú vizsgálata
- Helyviszonyt jelző névutók és helyviszonyragok funkcionális összehasonlító elemzése
- Poliszémiavizsgálatok a morfémák és a viszonyszók között
- Nyelvi változások, grammatikalizáció, a jelen nyelvállapotban folyó nyelvi változások
- Kortárs irodalmi szövegek grammatikai vizsgálata
- Lexikológiai vizsgálatok a magyarban
- A stílustulajdonítás és a stílusszerkezet elméleti és empirikus vizsgálata
- Figuratív jelentések nyelvi kifejezésmódjainak vizsgálata
- Az irodalmi szövegek nyelvi megfomáltságának, poétikai konvencióinak vizsgálata
- Empirikus módszerek alkalmazása stilisztikai és szövegtani kutatásokban
- A nézőpont vizsgálata narratív és/vagy lírai szövegekben
- A deixis és az episztemikus lehorgonyzás vizsgálata
- Az irónia pragmatikai megközelítései
- A stílus szociokulturális tényezőinek empirikus vizsgálata
- A jelentésváltozás fajtái, egy szókészleti csoport jelentésváltozásai
- A térbeli irány nyelvi kifejezési módjai
- Metafora, hasonlat, tárgyiasság egy 19. vagy 20. századi magyar költő életművében
- Fejezetek a magyar nyelv 19. és 20. századi művelődéstörténetben
- Magyarpárú kétnyelvűségi jelentéstani vizsgálatok
A listán szereplő témákon kívül további témák is lehetségesek az adott oktatóval történő egyeztetés alapján. A más képzések témai is orientálók lehetnek az egyeztetések során.
MA-KÉPZÉSEK
Az oktatókkal történő egyeztetés alapján, ahol a fenti témajavaslatok is irányadóak lehetnek.
DOKTORI KÉPZÉSEK
A tanszék oktatóinak aktuális doktori témajavaslatai elérhetők az Országos Doktori Tanács honlapján.