Témajavaslatok

Szakdolgozati témajavaslatok

MAGYARTANÁRI KÉPZÉS

A bírálati szempontok ITT érhetők el.

Bartha Csilla

  • Stílusváltás és alkalmazkodási stratégiák az osztályteremben
  • Az iskolai nyelvi tájkép mint reflexív pedagógiai lehetőség
  • Tanári nézetek, ideológiák, metapragmatikai reflexiók az osztálytermi diskurzusokban –empirikus vizsgálat
  • Szociolingvisztika a tankönyvekben – kritikai elemzés
  • Cigány gyermekek a digitális oktatásban

Gonda Zsuzsa

  • Az osztálytermi diskurzus a kontakt/és vagy online tanulási környezetben
  • Tanulóközpontú tevékenységek az anyanyelvi órán
  • Digitális szövegek olvasása és megértése
  • A tanulói kommunikáció fejlesztése kontakt és/vagy online tanulási környezetben
  • A tanulás támogatásának lehetőségei az anyanyelvi órán

Hollóy Zsolt

  • Az osztálytermi diskurzus a kontakt és/vagy online tanulási környezetben
  • A tanulói kommunikáció fejlesztése kontakt és/vagy online tanulási környezetben
  • A kommunikációs kompetencia fejlesztése az anyanyelvi órán
  • A digitális kommunikáció témakörének tanítása az anyanyelvi órán

Imrényi András

  • A szórend tanítása az anyanyelv-pedagógiában (illetve a jövő anyanyelv-pedagógiájában)
  • Tanító metaforák (instructive metaphors) a nyelvtan tanításában
  • A mondattan tanításának problémái, a tartalmi és szemléletbeli megújulás lehetőségei

Krizsa Fruzsina

  • A nyelvi területi változatosságának megközelítési lehetőségei az oktatásban
  • Nem szépirodalmi szövegek hasznosíthatósága a nyelvtan- és irodalomtanításban

Kugler Nóra

  • Valamilyen morfológiai vagy szintaktikai jelenség funkcionális nyelvészeti megközelítése azzal a céllal, hogy ennek az alapján tananyagfejlesztést lehessen végezni a közoktatás számára
  • A morfológiai, szintaktikai és/vagy szemantikai modellálásnak, a grammatikai-szemantikai elemzésnek a vizualizációja konzisztens módon (pl. a mondat szemantikai szerkezetének az ábrázolása; elemek felsorolása helyett elemek és viszonyaik megjelenítése; hálózatosság)
  • Az evidencialitás (pl. az információ forrásának a jelölése) és az episztemikus modalitás körébe tartozó jelenségeknek (pl. a megnyilatkozói vélekedés, következtetés nyelvi megkonstruálásának) a vizsgálata; a közös tudás alakításának szándékával összefüggő metapragmatikai jelölők valamilyen diskurzustípusban

Laczkó Krisztina

  • A szövegtan tanításának megújítási lehetőségei a középiskolában
  • A helyesírás tanítása a megújított NAT tükrében
  • A szófajiság megközelítésének problémái: a viszonyszók tanítása
  • A deixis műveletének tanítási lehetőségei
  • A szövegtipológia megközelítése a középiskolában

Lengyel Klára

  • A melléknév és a számnév fajtái. A számnév helyesírási és mondattani ismérveinek összefüggései
  • A határozófajták elkülönítésének kérdései
  • Központozási kérdések a mondatban (akár írásjelfajták, akár grammatikai szerkezetek központba állításával)
  • A helyesírás grammatikai kérdései és oktatása általános és középiskolában
  • A grammatikai rendszer tanítása régen és ma

Palágyi László

  • A magánhangzó-harmónia tanításának elméleti és gyakorlati kérdései
  • A mássalhangzótörvények tanításának elméleti és gyakorlati kérdései
  • Szószegmentálási problémák és megoldások a magyarórán
  • A jelentéstan tanításának elméleti és módszertani kérdései
  • Az anyanyelvi kompetenciák és a grammatikai ismeretek összefüggéseinek vizsgálata

Pomázi Bence

  • A morfémák tanítása általános és középiskolákban
  • Funkcionális szemléletű grammatikaoktatás
  • A mondattan tanítása, kortárs szövegek beemelése a nyelvtanórákba

Simon Gábor

  • A stílus jelenségeinek vizsgálata, a stilisztika tanításának elméleti és módszertani kérdései
  • Szövegeink nyelvi-szemantikai szerveződésének vizsgálata, a szövegtan tanításának elméleti és módszertani kérdései
  • Irodalmi szövegek poétikai jelenségeinek vizsgálata

Tátrai Szilárd

  • Különböző pragmatikai témakörök (kontextus, megnyilatkozás, deixis, beszédaktus, implicit jelentés) tanításának elméleti és módszertani kérdései
  • A dalszövegek stilisztikai és poétikai vizsgálatának lehetőségei
  • A nézőpont vizsgálata elbeszélő szövegekben

Tolcsvai Nagy Gábor

  • Egy szó poliszém vagy szinonim jelentéshálózata és tanítása 
  • A szövegtan egy területének iskolai tanítása 
  • A stilisztika egy területének iskolai tanítása

 

A listán szereplő témákon kívül további témák is lehetségesek az adott oktatóval történő egyeztetés alapján. A más képzések témai is orientálók lehetnek az egyeztetések során.

 

MAGYAR BA-KÉPZÉS

Bartha Csilla

  • Szociolingvisztikai vizsgálatok marginalizált (különösen siket/cigány) közösségekben
  • A beszélőváltás mechanizmusa különböző diskurzustípusokban
  • Multimodalitás az interakciókban
  • A kódváltástól a transzlingválásig - Elméleti és empirikus megközelítések
  • Az interakciós igazodás típusai és stratégiái személyközi és online színtereken

Gonda Zsuzsa

  • A digitális kommunikáció folyamata, jellemző szövegtípusai
  • Különböző szótártípusok nyelvi sajátosságai
  • Reflektív szövegek nyelvi jellemzőinek a vizsgálata

Hollóy Zsolt

  • A digitális kommunikáció modelljei, folyamata, nyelvi jellemzői
  • Az érvelés szerepe a mindennapi kommunikációban
  • Digitális szövegműfajok nyelvi elemzése

Imrényi András

  • Fejezetek a magyar szórendi kutatások történetéből
  • Az idiómák, frazeológiai egységek mondattana
  • Szabadon választott mondattani, szórendi jelenség komplex vizsgálata, elemzése
  • A magyar mondat viszonyhálózati modelljének, fogalmainak (pl. magmondat, kontextualizáló viszony) újszerű alkalmazása választott területen (pl. a kontextualizáció valamely szövegtípusra jellemző megvalósulási típusai)

Krizsai Fruzsina

  • A népi és a populáris kultúra műfajainak pragmatikai megközelítése
  • A személyjelölés műfajspecifikus mintázatainak leírása
  • Az aposztrofé vizsgálata nem szépirodalmi lírai diskurzusokban

Kugler Nóra

  • Egy körülhatárolt morfológiai vagy szintaktikai jelenségnek, problémának, bizonyos konstrukciós sémák (pl. állapotváltoz(tat)ás) megvalósulásainak funkcionális nyelvészeti megközelítése és tényleges nyelvi adatok elemzésére épülő leírása
  • A morfológiai, szintaktikai és szemantikai modellálásnak, a grammatikai-szemantikai elemzésnek a vizualizációja konzisztens módon (pl. a mondat szemantikai szerkezetének az ábrázolása)
  • Az evidencialitás és az episztemikus modalitás körébe tartozó jelenségeknek a vizsgálata tényleges nyelvi adatokon, meghatározott diskurzustípus(ok)ban

Laczkó Krisztina

  • A deixis működése a magyar nyelvben
  • A névmások funkcionális szemantikai megközelítése
  • Az igei konstrukciók kérdése, különös tekintettel az igenemekre
  • A metapragmatikai tudatosság vizsgálata különböző szövegtípusokban
  • A szaknyelvi helyesírások időszerű kérdési

Lengyel Klára

  • Szóalkotások (gyakoribb és ritkább bármelyike vagy összessége) és morfémakapcsolatok valamely magyar irodalmi alkotó életművében
  • A viszonyszók mondatbeli szerepe
  • Az állítmány típusai, a többtagú állítmányok elemzése, segédszavak az állítmányban
  • Utalószók és kötőszók: kérdések az alárendelő összetett mondatok elemzéséhez
  • Speciális jelentésviszonyok (okság, feltétel, hasonlítás, megengedés stb.) kifejezésének eszközei a különféle nyelvi egységekben

Palágyi László

  • Névelőzés és főnévi lehorgonyzás a magyarban
  • Az összetett képzők elméleti és empirikus megközelítései
  • Versengő morfológiai szerkezetek korpuszalapú vizsgálata
  • Helyviszonyt jelző névutók és helyviszonyragok funkcionális összehasonlító elemzése

Pomázi Bence

  • Poliszémiavizsgálatok a morfémák és a viszonyszók között
  • Nyelvi változások, grammatikalizáció, a jelen nyelvállapotban folyó nyelvi változások
  • Kortárs irodalmi szövegek grammatikai vizsgálata
  • Lexikológiai vizsgálatok a magyarban

Simon Gábor

  • A stílustulajdonítás és a stílusszerkezet elméleti és empirikus vizsgálata
  • Figuratív jelentések nyelvi kifejezésmódjainak vizsgálata
  • Az irodalmi szövegek nyelvi megfomáltságának, poétikai konvencióinak vizsgálata
  • Empirikus módszerek alkalmazása stilisztikai és szövegtani kutatásokban

Tátrai Szilárd

  • A nézőpont vizsgálata narratív és/vagy lírai szövegekben
  • A deixis és az episztemikus lehorgonyzás vizsgálata
  • Az irónia pragmatikai megközelítései
  • A stílus szociokulturális tényezőinek empirikus vizsgálata

Tolcsvai Nagy Gábor

  • A jelentésváltozás fajtái, egy szókészleti csoport jelentésváltozásai  
  • A térbeli irány nyelvi kifejezési módjai  
  • Metafora, hasonlat, tárgyiasság egy 19. vagy 20. századi magyar költő életművében 
  • Fejezetek a magyar nyelv 19. és 20. századi művelődéstörténetben 
  • Magyarpárú kétnyelvűségi jelentéstani vizsgálatok 

 

A listán szereplő témákon kívül további témák is lehetségesek az adott oktatóval történő egyeztetés alapján. A más képzések témai is orientálók lehetnek az egyeztetések során.

 

MA-KÉPZÉSEK

Az oktatókkal történő egyeztetés alapján, ahol a fenti témajavaslatok is irányadóak lehetnek.

 

DOKTORI KÉPZÉSEK

A tanszék oktatóinak aktuális doktori témajavaslatai elérhetők az Országos Doktori Tanács honlapján.